• Products
    مطابق با جستجوی شما محصولی یافت نشد. توجه فرمایید که در جستجو ترتیب عبارات وارد شده مهم می باشد.

    طراحی تجربه کاربر (UX design) چیست؟

    طراحی تجربه کاربر (UX design) چیست؟

    طراحی تجربه کاربر بر مطالعه ی رفتار کاربران و فهم دقیق انگیزه ی کاربران با هدف طراحی بهترین تجربه های دیجیتال، تاکید دارد.

    بسیاری از کاربران در هنگام استفاده از محصولات دیجیتال مانند برخی اپلیکیشن ها یا وب سایت ها دچار سردرگمی و خشم می شوند و در نهایت این محصولات دیجیتال، کاربران خود را از دست خواهند داد. بخش قابل توجهی از این مشکلات، ناشی از ضعف در طراحی تجربه کاربر می باشد که قابل حل و بهبود هستند.

    ایجاد تعادل بین خواسته های تجاری و نیاز های کاربران

     

    یک طراح تجربه کاربر، علاوه بر این که باید نیاز های کاربران را بداند، الزامی است از اهداف تجاری و نیاز های ذینفعان همچنین محدودیت ها و فرصت هایی که وجود دارد آگاهی داشته باشد. همان طور که یک محصول بدون کسب و کار سالم نمی تواند موفق شود، یک کسب و کار نیز نمی تواند بدون کاربران و مشتریان خوشحال موفق شود و این وظیفه ی طراح تجربه کاربر است که باید کاربران و نیاز هایشان را به درستی شناخته و آن ها را راضی و خوشحال از خدمات محصول نگهدارد.

     

    متعادل سازی بین کسب و کار، کاربران و تکنولوژی

    طراحی تجربه ی کاربر بخشی از فرآیند طراحی کامل یک محصول است

     

    طراحی تجربه ی کاربر را نباید با طراحی رابط کاربری اشتباه گرفت.طراحی تجربه ی کاربر بسیار عمیق تر و گسترده تر از طراحی جلوه های بصری یک محصول است.

    طراحی تجربه کاربر یک ذهنیتی می باشد که باید با همه ی اعضای تیم به اشتراک گذاشته شود.درواقع ما سعی می کنیم خود را جای کاربران قرار دهیم و در همه ی مراحل طراحی محصول حس همدلی با کاربر را حفظ کنیم و از این راه، بهتر خواسته و اهداف کاربران را درک خواهیم کرد.

    بیایید با برخی از سوالاتی آشنا شویم که باید برای مشخص کردن استراتژی و محدوده یک محصول پرسیده شوند و پاسخ این سوالات می تواند به اعضای تیم کمک کند:

    • آیا کاربران به محصولی که دارید می سازید، نیاز دارند؟
    • آیا کاربران آنقدر به این محصول نیاز دارند که برای استفاده از محصول یا هزینه آن را پرداخت کنند یا اگر رایگان است ، وقت خود را صرف جستجوی آن و یادگیری استفاده از آن کنند؟
    • آیا همه ی ویژگی های کلیدی که کاربران به آن ها نیاز دارند را در نظر گرفته اید؟
    • آیا شما وقت خود را صرف ساخت ویژگی هایی می کنید که کاربران هرگز استفاده نخواهند کرد؟

    سپس وقتی تصمیم گرفتیم "چه چیزی" را بسازیم ، باید در مورد "چگونگی" ساخت تصمیم بگیریم. در مراحل ساختار و اسکلت است که پروژه واقعاً شکل می گیرد و یک طراح تجربه کاربر باید به سوالاتی پاسخ دهد:

    • چگونه باید محتوا سازماندهی شود تا کاربران بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند؟
    • آیا کاربران از برنامه شما به راحتی استفاده می کنند؟
    • کجای محصول و در کدام فرآیندها گیج و گم می شوند؟
    • چه محتوایی مورد نیاز است و چگونه باید نوشته شود تا بیشتر جذاب باشد؟

    در آخر ما باید بر شکل ظاهری محصول و طراحی رابط کاربری تمرکز کنیم. این محصول از نظر ظاهری چه شکلی است؟ این یک مرحله مهم است زیرا اولین برداشت کاربر هنگام دیدن رابط کاربری محصول شکل می گیرد.طراح تجربه کاربر در پاسخ به سوالاتی می تواند کمک کند:

    • جلوه های بصری محصول باید چگونه باشد؟
    • وقتی کاربران محصول شما را می بینند چه حسی دارند؟ آیا آن ها به محصول اعتماد دارند؟
    • این محصول از نظر بصری جذاب است؟ و آیا باعث شادی می شود؟
    • آیا محصول با این طراحی بصری، قابل استفاده و در دسترس است؟

    عناصر طراحی تجربه کاربر

    توضیحات خود را بنویسید

    back to top
    فیلترگذاری