معمولا همه ما علاقه داریم یا حداقل شنیدیم که بهتر است تصمیم های مرتبط با محصول به صورت تعاملی گرفته شود، اما این همیشه آسان نیست، یا مدیران از نفوذ جایگاه خود برای پر رنگ کردن نظرات خودشان استفاده می کنند یا بعضا دچار آشوب در جلسات می شویم که تصمیم گیری انجام نمی شود. در زیر نکاتی گفته شده است که میتواند به شما در پروسه تصمیم گیری تعاملی با تیم توسعه یا ذینفعان کمک کند.
1- باید بدانیم چه زمانی تیم توسعه و ذینفعان را در تصمیم گیری مشارکت بدهیم: اصولا همیشه لازم نیست هر تصمیمی به صورت مشارکتی گرفته شود، تشخیص زمان درست بسیار مهم است. از بعد اجرایی، ذینفعان و تیم های توسعه دهنده را در تصمیماتی که بر استراتژی محصول و نقشه راه محصول تأثیر می گذارد، درگیر کنید.
2- افراد درست را دوره هم جمع کنید: برخی مواقع ما تصمیم جمعی با افراد اشتباه میگیریم
3- در جلسات حتما یک تسهیل گر با تجربه داشته باشید، کسی بتواند جلسه را با مهارت شروع، باز کرده و بتواند به سمت جمع بندی هدایت کند. این میتواند توسط یک اسکرام مستر اتفاق بیفتد.
4- خودتان تعاملی بودن را در عمل نشان بدهید، برخی افراد عادت دارند، جلسه را در دست بگیرند و نگذارند دیگران صحبت کنند، شما با نشان دادن گوش دادن فعال، سوال پرسیدن، .... میتوانید بقیه را به تعامل به جای رقابت در جلسه دعوت کنید. کسی قرار نیست برنده جلسه باشد.
5- در مورد شیوه تصمیم گیری توافق کنید، 1- اتفاق نظر: همه با راه حل پیشنهادی موافق هستند و از تأیید آن خوشحال هستند. 2- رضایت: هیچ کس اعتراض معناداری ندارد. 3- اکثریت: بیش از نیمی از افراد ملزم به توافق با راه حل پیشنهادی هستند. 4- متخصص محصول پس از شنیدن بحث، تصمیم می گیرد: هنگامی که همه شنیده شدند و درک مشترکی از ایده های مختلف ایجاد شد، مثلا مدیر محصول تصمیم می گیرد.
6- برای تصمیم های مهم عجله نکنید، شاید در چند جلسه این تصمیم گیری باید انجام شود.
7- از دیتا بعنوان پشتیبان تصمیم گیری استفاده کنید. داده های مرتبط را جمع آوری کنید و از آنها برای تصمیم گیری استفاده کنید.
نظر خود را ارسال کنید