• Category
      No categories were found that matched your criteria.
      • Manufacturer
        No manufacturers were found that matched your criteria.
      • Products
        No products were found that matched your criteria.
          • Blog
            No blog posts were found that matched your criteria.

          اسکرام ( قسمت اول)

          اسکرام راهی بسیار سریع برای مدیریت یک پروژه است که معمولاً به صورت کار گروهی توسعه نرم افزار میباشد . توسعه نرم افزار از طریق اسکرام اغلب به عنوان یک روش درک و حل مسئله به صورتی تیمی است اما با دید کلی تر می توان  اسکرام را  به جای مشاهده عنوان متدولوژی، آن را به عنوان چارچوبی قانونمند  برای مدیریت  پروژه های وسیع به صورت تیمی شناخت.

          اسکرام چیست:

          در دنیای چابک و سریع  اسکرام،  به جای ارائه توضیحات کامل و دقیق از چگونگی انجام تمامی کارها بر روی یک پروژه به صورت تک نفره ، بخش عمده ای از آن به تیم توسعه نرم افزار اسکرام سپرده میشود . این به این دلیل است که تیم به بهترین وجه میداند که چگونه مشکلی که ارائه شده است را حل کند به همین علت برای سرعت بخشیدن به پروژه هر بخش از پروژه را به افراد متخصص تیم میسپاریم.

          به همین دلیل در تیم  توسعه نرم افزار اسکرام، هرجلسه برنامه ریزی با حداکثر سرعت ودر نهایت  خروجی ای بسیار مطلوبتراز نظر نتیجه مورد نظر به پایان میرسد (البته با توجه به تعهد درمجموعه ای از ویژگی ها که در اسپرینت بعدی توسعه داده می شود)

          در واقع میتوان گفت اسکرام متکی به یک تیم خود سازمان دهی  متقابل است. منظور از تیم اسکرام خود سازماندهی این است که  در آن رهبر تیم و یا هر یک از اعضا به صورت  تکی نمیتواند تصمیم  بگیرد که کدام افرد چه کاری انجام بدهد و تمامی وظایف و یا چگونگی حل مشکلات به صورت تیمی تصمیم گیری خواهد شد (در کل تمامی مسائل  توسط تیم تصمیم گیری می شود)

          اسکرام، یک تیم کاربردی متقابل است، به این معنی که برای انجام پروژه ازگرفتن ایده تا پیاده سازی آن نیازمند همه اعضای تیم است.

          در تیم اسکرام ، تیم توسعه نرم افزار اسکرام توسط دو نقش خاص حمایت می شوند. اولین نقش مهم  تیم اسکرام مستر است که می توان آن را  به عنوان مربی برای این تیم تصور کرد .اسکرام مستر به اعضای تیم کمک میکند تا از فرایند اسکرام برای اجرا پروژه  در بالاترین سطح عملکرد خود استفاده کنند. مالک محصول  یا  Product Owoerدومین نقش مهم  تیم اسکرام  در توسعه نرم افزار اسکرام است . این فرد با توجه به شناخت کسب و کار مشتریان یا کاربران اعضای تیم را به سمت ساخت و انجام پروژه مناسب خواسته مشتری هدایت می کند.

          در تیم توسعه نرم افزار در اسکرام چه چیز یا چه کسانی درگیر میشوند؟

          در تیم توسعه نرم افزار در اسکرام چه چیز یا چه کسانی درگیر میشوند؟

          مدل اسکرام پیشنهاد میدهد که پروژه ها از طریق یک سری اسپرینت بتوانند سریع تر پیشرفت کنند. با توجه به روش سریع و چابک اسکرام  با حداکثر سرعت در کمتر از یک ماه و معمولا در دو هفته بازه زمانی پروژه به پایان میرسد.

          در روش اسکرام  در اولین جلسه برنامه ریزی با اعضای تیم مشخص میشود که با توجه به بازه ی زمانی به چه تعداد از موارد پروژه می توانند متعهد شده و در بازه زمانی مشخص شده انجام دهند ، سپس یک لیست عقب مانده سرعت ایجاد می کنند .(لیستی از وظایف انجام شده در طی  زمان وسرعت.)

          در طول انجام یک پروژه اسکرام با حداکثر سرعت ، تیم اسکرام نمودار مجموعه کوچکی از ویژگی ها را از ایده گرفته تا قابلیت های کد شده و آزمایش شده با توجه به زمان انجامشان می کشد که تمامی مراحل اعم از مراحل کد شده و آزمایش شده در پروژه به صورت  یکپارچه و به ترتیب انجام بشوند.

          هر روز ، همه اعضای تیم باید در جلسه روزانه اسکرام شرکت کنند ، از جمله اسکرام مستر و صاحب محصول. در این جلسه 15 دقیقه بیشتر وقت نداریم! در این زمان ، اعضای تیم آنچه را که در روز قبل انجام داده اند به اشتراک میگذارند و توضیح میدهند که در همان روز روی کدام بخش ها کار می کنند و موانع پیشرفت را شناسایی می کنند.

          در پایان ، تیم بررسی دوی سرعت (اصطلاحی از سرعت تکمیل پروژه) را انجام می دهد که در طی آن تیم عملکرد پایانی را به  صاحب محصول (PO) یا هر ذینفع دیگری که مایل به ارائه بازخورد است به اشتراک میگذارد.  این کار باعث سرعت بخشیدن به انجام پروژه های بعدی میشود.

          فعالیت مهم دیگر در مدیریت پروژه اسکرام ، گذشته نگری سرعت در پایان هر پروژه(به اصطلاح همان دو سرعت) است. کل تیم از جمله ScrumMaster و PO در این جلسه شرکت می کنند. این نشست فرصتی برای تأمل در سرعت پایان یافته و شناسایی فرصت های بهبود عملکرد پروژه است.

          فرآیند اسکرام(مصنوعات اصلی):

          1)              مصنوع اولیه در توسعه اسکرام خود محصول است. در مدل اسکرام انتظار می رود که تیم محصول پایانی یا سیستم را در پایان هر اسکرام با حداکثر سرعت به بهترین حالت تحویل بدهد . 

          2)Backlog: یکی دیگر از مصنوعات اسکرام  لیست عقب مانده سرعت است. این لیست کامل از قابلیت های زمانی و سرعتی است باتوجه به این که یکی از مهمترین ویژگی های یک پروژه حداقل زمان ممکن در انجام آن پروژه است.

          مصنوعات اضافی حاصل از متدولوژی چابک اسکرام از طریق  نمودار سرعت و نمودار سوختن آزاد مشخص میشوند. نمودارهای فرسودگی شغلی میزان کار باقی مانده یا عملکرد پروژه با حداکثر سرعت یا انتشار را نشان میدهند.این روش یک ابزار مؤثر در توسعه نرم افزار اسکرام است  که مشخص میکند آیا یک اسپرینت درپروژه که تا اتمام کار از قبل برنامه ریزی شده است را در تاریخ مورد نظرمیتوانند به پایان برسانند یا خیر.

          نقش های اصلی اسکرام:

          تا الان ممکن است با  نقشی به نام «اسکرام مستر»آشنا شده باشید . اسکرام مستر مربی تیم است، و به اعضای تیم اسکرام کمک می کند تا به بالاترین سطح عملکرد خود دست یابند.

          در فرایند اسکرام، اسکرام مستر از بسیار جهات با مدیر پروژه سنتی متفاوت است، از جمله اینکه این نقش به صورت روزانه به اعضا داده میشود و باید دانست اسکرام مستر وظایف را به افراد واگذار نمی کند!

          در حالی که ScrumMaster تمرکز خود را برای بهبود عملکرد تیم میگذارد.صاحب محصول در همان لحظه برای هدایت تیم به سمت هدف تلاش می کند. صاحب محصول این کار را با ایجاد یک چشم انداز جذاب از محصول ، و سپس انتقال کار های انجام نشده از چشم انداز را به تیم گزارش میدهد.

           سومین و آخرین نقش در مدیریت پروژه اسکرام خود تیم اسکرام است. اگرچه افراد ممکن است با عناوین شغلی مختلف به این تیم بپیوندند، اما در اسکرام، آن عناوین ناچیز هستند.  در این روش هرکس بتواند به هر شکلی به انجام پروژه کمک کند بخشی از اعضای تیم شناخته میشود.

          Related articles

          Leave your comment

          back to top
          Filters